• Najnowszy numer

    Numer 2 ( marcowo-kwietniowy) "PB" zwiera artykuły przygotowane na Jubileusz 80-lecia Budownictwa na Politechnice Poznańskiej oraz artykuły z Konferencji Naukowo-Technicznej: "REMO" i " BUDIN". Numer jest najobszerniejszy w 96-letniej historii czasopisma. Zapraszamy do lektury 260 stron - aktualnej wiedzy z zakresu budownictwa.

    Czytaj więcej
  • Zgłoś artykuł przez
    Index Copernicus

    Czytaj więcej
  • Szanowni Państwo, Zgodnie z komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych autorzy za publikację artykułu naukowego w czasopiśmie „Przegląd Budowlany” otrzymują 40 pkt.
  • Zachęcamy do kupna prenumeraty w wersji papierowej i elektronicznej

    Czytaj więcej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
                  
                  
                  
                  
                  

Telefon: (+48 22) 826 67 00
Email: biuro@przegladbudowlany.pl

Telefon: (+48 22) 826 67 00                Email: biuro@przegladbudowlany.pl

Kratka parkingowa to doskonała alternatywa dla kostki czy betonu – lekka, trwała i prosta w montażu. Sprawdź, jak działa ten nowoczesny system, gdzie się sprawdzi i dlaczego coraz częściej zastępuje klasyczne nawierzchnie. Dowiedz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o geokracie parkingowej!

Czym jest kratka parkingowa?

Kratka parkingowa (zwana także trawnikową lub drogową) to modułowy system wzmacniający nawierzchnię, który wyróżnia się wysoką przepuszczalnością wody. Produkowana jest z odpornego na UV i wysokie temperatury tworzywa, często pochodzącego z recyklingu.
Geokraty występują w formie kwadratów lub prostokątów, z systemem zaczepów umożliwiającym szybkie i stabilne łączenie. Istnieją także prefabrykaty betonowe z oczkami w kształcie rombów, jednak to plastikowe modele zdobywają coraz większą popularność.

Gdzie kratka parkingowa sprawdzi się najlepiej?

Ze względu na swoją uniwersalność, geokrata parkingowa znajduje zastosowanie w różnorodnych projektach: od podjazdów i parkingów, przez chodniki, deptaki i place manewrowe, aż po stabilizację skarp, nasypów oraz zielonych dachów. Jej struktura gwarantuje swobodny obieg wody, co eliminuje problem zastoin i zachowuje naturalną estetykę terenu.
Geokraty sprawdzają się zarówno w sektorze prywatnym, jak i w obiektach komercyjnych czy użyteczności publicznej, obejmując również zaawansowane realizacje, takie jak trawiaste pasy startowe.

Zalety stosowania kratek parkingowych

Kratki parkingowe skutecznie stabilizują grunt i zapobiegają tworzeniu się kolein, nawet przy dużym obciążeniu. Są odporne na mróz, wilgoć i promieniowanie UV, dlatego sprawdzają się w każdych warunkach pogodowych. Wypełnione trawą lub żwirem tworzą estetyczną nawierzchnię, która przepuszcza wodę i wspiera naturalny obieg wody w glebie.
Taka powierzchnia dobrze wygląda i zachowuje aktywność biologiczną gruntu. Dodatkowym atutem jest szybki i łatwy montaż oraz mniejszy ciężar i koszt w porównaniu z kostką brukową.

Jak prawidłowo układać kratkę parkingową? Montaż krok po kroku

  • Wyznacz kształt nawierzchni, usuń wierzchnią warstwę ziemi i wyrównaj teren, zachowując spadek około 1,5%.
  • Rozłóż geowłókninę na dnie wykopu, aby oddzielić podłoże od podbudowy.
  • Wykonaj podbudowę z kruszywa o frakcji 0–31 mm lub tłucznia samoklinującego:
    • 10 cm dla ruchu pieszego, Kratka parkingowa to doskonała alternatywa dla kostki czy betonu
    • lekka, trwała i prosta w montażu. Sprawdź, jak działa ten nowoczesny system, gdzie się sprawdzi i dlaczego coraz częściej zastępuje klasyczne nawierzchnie. Dowiedz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o geokracie parkingowej!
    • 20–25 cm dla aut osobowych,
    • 45–55 cm dla samochodów ciężarowych.
  • Dokładnie zagęść podbudowę.
  • Wysyp około 3 cm podsypki piaskowej i wyrównaj.
  • Na podsypkę nałóż kolejną warstwę geowłókniny, szczególnie przy planowanym wypełnieniu kamieniem. • Rozkładaj kratki od jednego rogu, łącząc je zaczepami (w razie potrzeby dotnij do wymiaru nawierzchni).
  • Wypełnij kratki kamykami lub trawą tak, aby materiał był równy z górną krawędzią.

Najczęstsze błędy przy montażu

  • Niewystarczające wypełnienie osłabia strukturę geokrat i negatywnie wpływa na estetykę nawierzchni (wypełnienie powinno sięgać do górnej krawędzi modułu).
  • Brak dylatacji może prowadzić do podnoszenia się paneli w wyniku zmian temperatury.
  • Nierówne lub niewystarczająco zagęszczone podłoże zwiększa ryzyko pęknięć geokrat i utraty ich właściwości wytrzymałościowych.

Nowoczesne kratki parkingowe – sprawdzone rozwiązania AG Geosynthetics

AG Geosynthetics to sprawdzony partner, który oferuje nowoczesne geokraty idealne do stabilizacji podjazdów, miejsc parkingowych czy ciągów pieszych. W ich ofercie znajdziesz panele o różnych wymiarach (od 2500x800 mm do 3500x3202 mm) oraz dwóch wysokościach: 50 i 100 mm, które są trwałe, odporne na warunki atmosferyczne i łatwe w montażu.
Poszukujesz trwałego i efektywnego rozwiązania dla swojej inwestycji? Skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów! Pomożemy dobrać optymalne produkty, dopasowane do specyficznych wymagań Twojego projektu.

"Przegląd Budowlany"

poleca:
image
Historia autoklawizowanego betonu komórkowego w Polsce

Autor: Genowefa Zapotoczna-Sytek
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.,
Warszawa, 2019

Czytaj więcej
image
Energetyka odnawialna w budownictwie. Magazynowanie energii

Autorzy: Dorota Chwieduk, Maciej Jaworski
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.,
Warszawa, 2018

Czytaj więcej
image
Absolwenci Politechniki Gdańskiej i ich osiągnięcia w dziedzinie architektury
i budownictwa


Czytaj więcej

Numery Archiwalne Przeglądu Budowlanego